Osteopati – Behandling vid musarm i Göteborg

Vad är musarm/tennisarmbåge?

Musarm/tennisarmbåge kännetecknas av en smärta lokaliserad vid yttre delen av armbågen. Ett tillstånd som din osteopat i Göteborg, Hedens Osteopati, kan behandla genom att först identifiera den eventuella dysfunktion i led/vävnad som kan bidrar till din musarm. Värk, smärta och svaghet upplevs framförallt då armbågen belastas. Just ordet musarm kommer ifrån att besväret ofta har uppkommit efter en tids statiskt och repeterande arbete framför en dator och dess mus. Armbågsleden ingår i en längre rörelsekedja där såväl axelled som handled samtidigt aktiveras. Dessa är rörliga leder och mår därför bäst av just rörelse, allra helst dynamisk sådan. Med detta sagt är hand/armbågs/axelleden inte designad för statisk belastning i ett litet röelseomfång. Aktiviteten av dator/musarbete under en längre tid utan avlastning innebär att du under lång tid belastar musklerna lågintensivt men ihållande. Konsekvensen blir en nedsatt cirkulation som i sin tur leder ökad retbarhet i affekterade lokala vävnader.

Symptom vid musarm/tennisarmbåge

Kännetecknande symptom är nedsatt känsel, pirrningar/domningar i hand/armbåge/arm/skuldra, svårigheter att öppna och knyta handen, ömma muskler och händer. Den lokala smärtan och värken i armbågen sprider sig inte sällan till nacken, armen eller händerna. Smärtan kan göra sig påmind vid enkla lyft och grepp men samtidigt ha en ihållande molande smärtkaraktär.

Orsaker till musarm

Risken för att utveckla musarm/tennisarmbåge ökar vid statisk, repeterad  belastning utan tid för återhämtning.

Osteopatisk behandling av musarm

Som osteopatet gör vi en fysisk undersökning av rörelseomfång i handled, armbågsled, skuldran och nacken framförallt. Då alla dessa områden och leder arbetar synkroniserat är det viktigt att upptäcka eventuell dysfunktion i led/vävnad som eventuellt bidrar till din musarm. Behandlingen består sedan av olika mjukdelsbehandlingar/muskulär dekompression (cupping), dry needling och ledmobiliserande tekniker.

Osteopatens tips: så minskar du risken för musarm

En osteopat arbetar behandlande men också förebyggande. Så även vid besvär som musarm! Viktigt vid arbetsrelaterade besvär är variation. Du gör dig själv en stor tjänst om du kan minska den statiska belastningen. Ta regelbundna pauser och använd axel/armbåge/handled som designen är tänkt den ska användas dvs rör på rörelsekedjan! Gör stora cirklar med skuldra, böj och sträck armbågsled och cirkulera med handleden.