Vad Musarm/Tennisarmbåge är

Musarm/Tennisarmbåge kännetecknas av en smärta lokaliserad vid yttre delen av armbågen. Värk, smärta och svaghet upplevs  framförallt då armbågen belastas. Just ordet musarm kommer ifrån att besväret ofta har uppkommit efter en tids statiskt och repeterande arbete framför en dator och dess mus. Armbågsleden ingår i en längre rörelsekedja där såväl axelled som handled samtidigt aktiveras. Dessa är rörliga leder och mår därför bäst av just rörelse, allra helst dynamisk sådan. Med detta sagt är hand/armbågs/axelleden inte designad för statisk belastning i ett litet röelseomfång. Aktiviteten av dator/musarbete under en längre tid utan avlastning innebär att du under lång tid belastar musklerna lågintensivt men ihållande. Konsekvensen blir en nedsatt cirkulation som i sin tur leder ökad retbarhet i affekterade lokala vävnader.

Symtom vid musarm/tennisarmbåge

Nedsatt känsel, pirrningar/domningar i hand/armbåge/arm/skuldra,
svårigheter att öppna och knyta handen, ömma muskler och händer. Den lokala smärtan och värken i armbågen sprider sig inte sällan till nacken, armen eller händerna. Smärtan kan göra sig påmind vid enkla lyft och grepp men samtidigt ha en ihållande molande smärtkaraktär.

Risker för musarm

Risken för att utveckla musarm/tennisarmbåge ökar vid statisk, repeterad  belastning utan tid för återhämtning.

Osteopatisk behandling av musarm

Jag som osteopat gör en fysisk undersökning av rörelseomfång i handled, armbågsled, skuldran och nacken framförallt. Då alla dessa områden och leder arbetar synkroniserat är det viktigt att upptäcke eventuell dysfunktion i led/vävnad som eventuellt bidrar till din musarm. Behandlingen består sedan av olika mjukdelsbehandlingar/ muskulär dekompression ( cupping ), dry needling och ledmobiliserande tekniker.

Att göra själv

Viktigt vid arbetsrelaterade besvär är variation. Du gör dig själv en stor tjänst om du kan minska den statiska belastningen. Ta regelbundna pauser och använd axel/armbåge/handled som designen är tänkt den ska användas dvs rör på rörelsekedjan! Gör stora cirklar med skuldra, böj och sträck armbågsled och cirkulera med handleden.