Vad är spänningshuvudvärk

Spänningshuvudvärk är ett samlingsnamn på en trubbig smärtkänsla som uppstår runt fram- och baksidan av huvudet och nacken. Ibland kallas dessa känningar också för stresshuvudvärk och man antar att detta är den vanligaste formen av huvudvärk bland vuxna. Upplever man spänningshuvudvärk färre än 15 dagar per månad så klassas det som en episodisk spänningshuvudvärk, allt som upplevs oftare än detta klassas som kronisk.

Symtom och orsaker till spänningshuvudvärk

Det finns ingen enskild klarlagd orsak till spänningshuvudvärk. Har man episodiska känningar så är de ofta kopplade till stressiga situationer eller en längre period av uppbygd stress. Härvid kan en osteopat vara väldigt behjälplig med att hitta grundorsaken till spänningshuvudvärken.

I övrigt så räknas följande som bidragande orsaker till spänningshuvudvärk:

• Otillräcklig sömn eller vila
  • Dålig hållning
  • Ångest och Depression
  • Låga järnhalter

Symtomen på spänningshuvudvärk varierar både i hur starka de är samt vilken typ de är av. Det allra vanligaste är att man upplever en smärtkänsla i nacke eller huvud, oftast senare under dagen då stress och/eller belastning har inverkat på kroppen.

De symtom man oftast upplever som en följd av spänningshuvudvärk är:

• Sömnsvårigheter
  • Utmattning
  • Muskelvärk
  • Koncentrationssvårigheter
  • Lättirriterad

Till skillnad från migrän, så har man oftast inga övriga symtom av nervpåverkan så som illamående eller fotosensitivitet (känslig för ljus).

Behandling av spänningshuvudvärk

Hos en osteopat får du alltid en helhetsbehandling som är individanpassad och går till roten med problemet. En del människor väljer att självmedicinera sin spänningshuvudvärk med smärtstillande tabletter, vilket kan ge lindring av symtom men inte fixar grundorsaken till problemet. När man behandlar spänningshuvudvärk så kollar osteopaten på muskulaturen och skelettet kring nacke, hals, rygg och huvud för att få en lägesbild av hur kroppen mår. Genom att behandla dessa med manuella tekniker kan man förbättra tillståndet av spändhet och överbelastning, vilket oftast är anledningen till huvudvärken. Om man sitter ned långa perioder under dagen så byggs det ofta upp en långvarig belastning kring denna delen av kroppen som måste kämpa ovanligt mycket för att stabilisera ryggen, nacken och huvudet.