Osteopati – Behandling vid ischias i Göteborg

Vad är ischias?

Ischias betecknar känslor av smärta och obehag längs med ländryggen ner till sätesmuskulaturen, låret och ibland hela benet. En symptom som din osteopat, Hedens Osteopati i Göteborg kan behandla. Ischias är alltså inte en diagnos i sig själv utan avser symtom som man upplever då Ischiasnerven är utsatt för ett yttre tryck, inte sällan av en inflammation. Ischias kan upplevas som smärta, domningar, pirrande eller svaghet i en eller flera punkter från ländryggen och ned längs med benet. De underliggande orsakerna till att man upplever ischias är oftast milda och ofarliga, men ibland kan det också vara tecken på en buktande disk eller diskbråck eller dysfunktioner i lederna och muskler i ryggslutet.

Beteckningen ischias härstammar från ischiasnerven som faktiskt är den största nerven i hela kroppen. Ischiasnerven börjar i den nedre delen av ryggraden och förgrenar ut sig ned för baksidan av låret. När nerven blir påverkad vid eller nära dess ursprung, via exempelvis ett diskbråck eller mildare belastning, så kan irritationen skapa den så kallade ischiassmärtan.

Symptom och osteopatisk behandling vid ischias

Ischias brukar ge en säregen smärta som avslöjar att det är nerven som hamnat i kläm. De vanligaste upplevda symtomen vid ischias är:

• Smärta som strålar via ryggslutet till rumpan och benet
  • En avdomnad känsla som ibland kan göra det svårt att stå eller gå
  • Smärta som blir värre när man sitter ned, eller hostar och nyser
  • En pirrande eller krypande smärtkänsla, snarare än en konstant ömhet som vid lårkaka exempelvis

Ischias är vanligt förekommande och oftast behandlingsbart och brukar allt som oftast uppträda i äldre åldrar snarare än yngre. De allra flesta fall upplever en märkbar och permanent förbättring med mildare behandlingsmetoder som osteopati och en osteopatisk behandling. Bara i sällsynta fall kräver Ischias ett kirurgiskt ingrepp.

Skillnaden mellan en äkta och falsk ischias

Ibland beskrivs ischias som äkta eller falsk. Vanligtvis syftar man då till den underliggande diagnosen till Ischias. När Ischias orsakas av ett diskbråck brukar man säga att det är “äkta Ischias”, medans andra orsaker kallas för falsk Ischias. Ofta orsakas falsk ischias av att en höftledsmuskel vid namn Piriformis är stram och utövar ett tryck mot ischiasnerven. Detta kan en osteopat bedöma och anpassa sin behandling efter.

Orsak till ischias

Forskning har visat sig att bl a repeterad belastning, trauman, övervikt och tobakskonsumtion ökar risken för Ischias, eftersom de bidrar till en försämrad ledhälsa. Tillsammans med en Osteopat kan man hitta en helhetslösning på Ischiasproblem som ofta är relativt enkla att ställa diagnos på när det inte rör sig om diskbråck.