Låsningar i bröstrygg/revben

Smärta eller värk mellan skulderbladen är vanligt i vårt samhälle idag. Ofta beror det på kombinationen av relativt statiskt kontorsarbete dvs repeterad belastning framför en dator exempelvis med framåttippat huvud och spända armar. Denna belastning i kombination med en hög stressnivå gör att vi inte använder bröstryggen/revbenen på ett optimalt sätt.

Bröstrygg/revbenens uppgift

Förutom att agera skydd och stabilitet åt våra inre organ så möjliggör vår bröstrygg och revben framförallt en rotation av bålen. Adderat till denna rörelsefunktion så tillkommer  dess väldigt viktiga uppgift vid andning. Det är via en flexibel bröstrygg vi tillåts göra en bukandning. Bröstryggens och revbenens alla leder mobiliseras vid varje andetag för att göra utrymme åt våra lungor.

Symtom

Skarpa, krampaktiga smärtor i bröstet, ofta på sidan.
Smärtan strålar från ryggen fram mot bröstet.
Konstant värk som kan hålla i sig i timmar eller dagar speciellt vid vila.
Försämring vid användning av armarna, nackrörelser eller vid djup inandning.
Smärtorna varierar med kroppsställningen.
Tidigare problem med rygg och nacke.

Osteopatisk behandling

Inte sällan kan man identifiera den specifika dysfunktion dvs det rörelsesegment som “låst” sig. Behandlingstekniken man sedan använder beror på om det är den lokala muskeln som är spänd, leden som är rörelsebegränsad eller en kombination av muskel/leddysfunktion. En justering/manipulation med hjälp av en snabb impuls brukar vara en väldigt effektiv teknik för att behandla dysfunktionen.